Zó wordt (en blijft!) je nieuwe IT-omgeving een succes: 4 heldere stappen

09/08/2023 Door Alison Smith

Categorie: Blog
Zó wordt (en blijft!) je nieuwe IT-omgeving een succes: 4 heldere stappen
Zó wordt (en blijft!) je nieuwe IT-omgeving een succes: 4 heldere stappen

Het lanceren van een nieuwe IT-dienst (bijvoorbeeld het werken in de cloud) is een spannend moment. Na een periode van planning en ontwikkeling is het tijd om de dienst uit te rollen voor de medewerkers van jouw bedrijf. Het simpelweg aanbieden van de nieuwe omgeving is hierbij niet genoeg. Je wilt er immers voor zorgen dat de nieuwe omgeving wordt omarmd door de medewerkers, want alleen dán zal het een succes worden. In dit artikel beschrijven we 4 stappen die een succesvolle adoptie serieus bevorderen.

1. Kies bewust voor duidelijke communicatie

Goede communicatie is de sleutel tot een succesvolle adoptie. Zorg ervoor dat de gebruikers vroegtijdig op de hoogte zijn van de nieuwe dienst én van wat zij ervan kunnen verwachten binnen hun dagelijkse praktijk. Duidelijke instructies, handleidingen en trainingsmateriaal helpen de gebruikers om de nieuwe dienst niet alleen goed te begrijpen, maar ook met plezier te gebruiken. En wanneer een collega iets met plezier gebruikt, verloopt het adoptieproces een stuk soepeler.

2. Bied ruimschoots training en praktische ondersteuning

Een nieuwe dienst brengt in veel gevallen een verandering voor de gebruikers met zich mee. Daarom is het zaak dat er voldoende training en ondersteuning geboden wordt om de gebruikers te helpen bij de overgang. SCC kan hierbij helpen door trainingssessies te organiseren waarin de gebruikers leren hoe ze de nieuwe omgeving het beste kunnen gebruiken en kunnen profiteren van de voordelen ervan.

3. Betrek gebruikers bij de ontwikkeling

Een effectieve manier om de adoptie te bevorderen is door gebruikers te betrekken bij het ontwerp en ontwikkelproces. Luister naar hun feedback, behoeften en suggesties, en integreer deze waar mogelijk in de dienst. Hiermee vergroot je de kans dat de nieuwe dienst omarmd wordt aanzienlijk. Mensen worden graag serieus genomen, en als gebruikers ervaren dat hun feedback als waardevol wordt gezien, dan zetten ze, begrijpelijk, minder snel hun hakken in het zand.

4. Meet de adoptie en vraag om feedback

Vraag de gebruikers enige tijd na oplevering wat zij van de nieuwe omgeving vinden, en of zij in de praktijk tegen issues zijn aangelopen. Als het goed is weet je dat overigens al door de ondersteuning die gedurende de afgelopen periode geboden is. Maar juist deze latere feedback geeft een positief signaal af: namelijk dat je intrinsiek betrokken bent én blijft bij de manier waarop collega’s de nieuwe werkomgeving ervaren. Bovendien kan eventueel nieuwe input, indien voor meerdere gebruikers relevant, verwerkt worden in een update van de nieuwe omgeving. Zo vergroot je de kwaliteit van de dienst, en daarmee ook de adoptie.

 Ook een succesvolle adoptie van de nieuwe omgeving?

Wil je meer over de succesvolle adoptie van jouw project weten of even vrijblijvend overleggen? Neem dan contact met ons op. We kijken uit naar je bericht.