30 jaar SCC: van computerwinkel naar IT consultant
SCC bestaat dit jaar 30 jaar. Tijd voor een terugblik met Alison Smith, één van de oprichters.
Barcelona
Het avontuur begon in 1991 in Barcelona. Om precies te zijn net buiten het centrum van de stad, in El Prat de Llobregat.
De spaanssprekende Alison Smith en technische Dennis Grifhorst bundelden hun krachten. Ze besloten personal computers te gaan verkopen. Met twee Nederlandse jongens vormden ze een partnership. Het plan: de Spaanse markt veroveren. Het gaat even goed. Totdat de partners in Nederland failliet gingen.
SCC
Het was ‘sink or swim’, vertelt Alison. Maar dan besluiten ze toch terug te keren naar Nederland en opnieuw te beginnen. Op de zolderkamer van de vader van Dennis wordt het Studenten Computer Center (SCC) opgericht. SCC verkoopt voordelige computers met garantie aan studenten. Met alles erop en eraan. “We deden alles zelf: reparaties, het bouwen van de PC’s en ook de boekhouding.”
In ‘92 werd de zolderkamer verwisseld voor een kantoor mét showroom in Amsterdam Noord. En daar kwam ook de eerste medewerker in dienst: Hedwig. Alison: ”Toen Hedwig erbij kwam, konden wij ook af en toe even weg. We waren altijd maar aan het werk.” De zaken gaan goed, het aantal klanten groeide waardoor ook de technische dienst werd uitgebreid om alle hardware te kunnen onderhouden.
De opkomst van IT services
Na een aantal jaar veranderde de markt. Alison: “Ineens merkten we dat iederéén computerapparatuur ging verkopen. Zelfs de Albert Heijn. Met die prijzen konden we eenvoudigweg niet concurreren.”
Tijd voor verandering. Alison en Dennis ontdekten dat software services, Windows en security in opkomst waren. De overstap naar IT services en Voip diensten was een logische. In 1997 werd dan ook de Smith Computer Centrum opgericht. Een nieuwe start met een nieuwe naam!
Het aanbod van de diensten van SCC is sindsdien divers. “Onze klanten kunnen van ons een full service menu verwachten. Van servicedesk tot consultancy. We komen adviseren, migreren, verhuizen en zelfs bekabelen. Noem maar op! Wij hebben nu ook consultants in dienst die onderzoeken hoe je de veiligheid van je IT services verbetert.”
Grote familie
In het dagelijks werk ligt de nadruk bij SCC op goede kwalitatieve service, deskundigheid en heldere communicatie. Alison: “Mensen kunnen altijd terecht bij ons. Vragen worden goed gedocumenteerd en beantwoord. De telefoon wordt altijd opgenomen en we werken niet met een keuzemenu en klanten staan niet in de wacht. Onze mensen kennen de klanten heel goed, waardoor we echt persoonlijke aandacht voor de klant hebben. We zijn een vriendelijk en informeel bedrijf met een groot hart.”
De kennis in huis is heel groot bij SCC. Dat ligt voor een groot deel aan de betrokkenheid van het team. Veel medewerkers werken er al meer dan tien jaar. Onze klanten vinden het fijn dat zij weten wie wij zijn. Alison: “We zijn een hechte familie geworden en kennen elkaar goed. Dat, gecombineerd met onze service, is denk ik onze grootste kracht.”
Wat de toekomst zal brengen? Alison en Dennis willen groeien. Daar zijn nog meer mensen voor nodig. Een uitdaging in de huidige arbeidsmarkt. Maar dat komt vast goed. Want zo gaat het al 30 jaar.