Thuiswerkplek inrichten? Begin bij IT
Hybride werken is bij veel organisaties de norm geworden. Het wetsvoorstel ‘Werken waar je wilt’ is in juli met een ruime meerderheid aangenomen door de Tweede Kamer. De werknemer krijgt meer zeggenschap over de locatie waar ze hun werk doen. Thuiswerken geeft medewerkers flexibiliteit en vrijheid, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen mee. Hoe zorg je voor de juiste beveiliging en het faciliteren van de juiste IT voor jouw medewerkers? Welke afspraken maak je met elkaar? In dit artikel geven we een aantal tips.
De perfecte thuiswerkplek
Naast een ergonomische werkplek moet een werkgever ervoor zorgen dat een werknemer net zo efficiënt en productief kan werken als op kantoor. Denk aan connectiviteit zoals telefoon- en netwerkverbindingen, en hoe zit het met de beveiliging? Stel jezelf bijvoorbeeld eens de volgende vragen:
- Hoe blijven medewerkers efficiënt in contact met het kantoor?
- Hoe is telefonie voor thuiswerkers ingesteld?
- Kun je eenvoudig zien welke medewerkers beschikbaar, bezet of offline zijn?
- Hoe veilig is de netwerkverbindingen tussen huis en kantoor?
- Benut je alle voordelen van Microsoft Teams?
We adviseren je in ieder geval het volgende te doen:
#1 Stel veiligheid voorop
Hybride werken brengt nieuwe veiligheidsuitdagingen met zich mee. Je krijgt te maken met meer externe gebruikers en apparaten binnen het netwerk die toegang vragen tot data Bovendien heb je minder zicht op wat medewerkers doen als ze vanuit huis in plaats van op kantoor werken. Maak daarom goede afspraken over IT beveiliging. Denk aan een sterk wachtwoordbeleid en Twee Factor Authenticatie.
Een stap verder zou zijn om een expert je Microsoft 365 beveiligings policies te laten controleren, om er zeker van te zijn dat je gegevens veilig blijven.
#2 Gebruik de juiste software
Kies de juiste software waarmee je efficiënt samenwerkt. Werken in de cloud is ideaal voor hybride teams. De cloud biedt volop mogelijkheden en geeft medewerkers altijd en overal toegang tot de juiste data, documenten en applicaties. Informatie delen en samenwerken aan documenten is dankzij oplossingen als Microsoft Teams en SharePoint heel gemakkelijk. Teams chat houdt iedereen op de hoogte en maakt het gemakkelijk om te zien wie beschikbaar, bezet of offline is.
#3 Investeer in nieuwe technieken
Ben jij op de hoogte van de laatste trends in klantcommunicatie? Allemaal achtergrondgeluiden terwijl je een klant aan de telefoon hebt: het klinkt niet zo professioneel. Je wilt dat medewerkers zich goed kunnen focussen op een gesprek, en dat de persoon waarmee je contact hebt zich oprecht gehoord voelen. Hier zijn diverse oplossingen voor. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van Webex telefonie: telefoneren via je laptop.
Webex werkt net als een normaal telefoonsysteem waar gesprekken kunnen worden doorverbonden, in de wacht gezet of doorgeschakeld. Het is gemakkelijk te zien wie in gesprek en beschikbaar is én het maakt een logboek van inkomende en gemiste gesprekken, zodat je nooit een belangrijk gesprek mist.
Kunnen wij je helpen?
Kun je wel wat hulp gebruiken bij de inrichting van thuiswerkplekken of beveiliging van je IT? Onze consultants staan voor je klaar. Neem vrijblijvend contact met ons op.