Optimaal samenwerken? 5 tips om optimaal samen te werken met jouw IT-dienstverlener
Een goede samenwerking met een IT-dienstverlener? Dat is een waardevolle strategie voor bedrijven die hun IT-beheer willen verbeteren. En dat geldt ook als er al een bestaande relatie is, want ook dan is het zinnig om periodiek te beoordelen of alle voordelen van het werken met een professionele IT-partij benut worden. Dit kan leiden tot verbeterde efficiëntie, kostenbesparingen en een betere focus op de kernactiviteiten. In dit artikel delen we 5 heldere richtlijnen voor een succesvol partnership met jouw IT-partij:
1. Stel duidelijke doelen en verwachtingen
Stel duidelijke doelen en verwachtingen op, en werk deze periodiek bij. Geef jouw specifieke behoeften en verwachtingen aan met betrekking tot diensten, responstijden, prestatie-indicatoren en ondersteuning. Een helder begrip van de doelen die jij belangrijk vindt, helpt je IT-dienstverlener weer om de juiste oplossingen en ondersteuning te bieden.
2. Ga voor open communicatie, maar dan écht
Effectieve communicatie is de hoeksteen van een succesvolle relatie met je IT-dienstverlener. Regelmatig contact houden over nieuwe ontwikkelingen binnen jullie organisatie, eventuele lopende problemen of nieuwe vereisten werkt alleen maar in jouw voordeel. Als er veranderingen of projecten aanstaande zijn, bespreek deze dan tijdig met je IT-dienstverlener, zodat je IT-partner de gelegenheid krijgt om hier optimaal op te kunnen anticiperen.
3. Bespreek het escalatieproces
Het kan natuurlijk voorkomen dat er zich een probleem voordoet dat onmiddellijke aandacht vereist. In dergelijke gevallen is het belangrijk dat je vooraf hebt afgesproken welke communicatiekanalen hiervoor beschikbaar zijn, en welke responstijden hierbij verwacht kunnen worden. Werk samen met je IT-partij om deze procedure exact op jouw situatie af te stemmen.
4. Beoordeel periodiek
Om de prestaties en waarde van je IT-dienstverlener te evalueren is het belangrijk om regelmatig beoordelingen en rapportages in te stellen. Spreek vaste momenten af, waarop deze zaken besproken kunnen worden én eventuele verbeterpunten geïdentificeerd kunnen worden. Zo wordt de samenwerking, voor beide partijen, voortdurend naar een hoger niveau gebracht.
5. Investeer in de lange termijn
Een partnership met een IT-dienstverlener is het meest succesvol wanneer je een lange termijn samenwerking beoogt. Het opbouwen van een sterke relatie is daarom van cruciaal belang. Zo leert de IT-partij jouw organisatie door en door kennen, en leren jullie mensen de IT-partij kennen. Dat is de basis van het vertrouwen dat nodig is om op verder op te bouwen.
Ook verder bouwen? Wij zijn er voor je. Neem contact met ons op voor een (virtuele) kop koffie. Of thee. Alleen ga je misschien sneller, maar samen kom je nog altijd verder.
PS Meer van dit soort artikelen lezen? Bekijk onze kennisbank.